گروه برنامه نویسی باوب، با هدف کمک به توسعه و پیشرفت کسب و کار های مجازی تاسیس شد.
ارائه خدمات تخصصی طراحی سایت و خدمات سئو و بهینه سازی با بهترین قیمت ها

آخرین مقالات باوب
اطلاعات تماس

دیجیتال مارکتینگ باوب

شاید بشود برای دیجیتال مارکتینگ با چیدن یک سری کلمات مختلف کنار هم، یک تعریف قابل قبول ارائه داد. اما مشکل بسیاری از این تعاریف در این است که خواننده بعد از خواندن آن مطالب همچنان درباره دیجیتال مارکتینگ سر در گم است و نمی داند که برای بهره بردن از امکانات بازاریابی آنلاین در نهایت باید چه کاری انجام دهد؟ از کجا شروع کند و قدم اول چیست؟ پس اجازه بدهید تا از تعاریف کلی بگذریم و برای اینکه دقیقا بفهمیم دیجیتال مارکتینگ چیست، روند شروع فرایند بازاریابی آنلاین را برای کسب و کاری که تا به حال هیچ اقدامی برای حضور خود در فضای مجازی انجام نداده است بررسی کنیم.

استراتژی بازاریابی دیجیتال

کاهش تبلیغات سنتی باعث شده است تا کسب و کارها از تکنولوژی های روزافزون آنلاین برای رسیدن به مشتریان استفاده کنند. دیگر دوران آگهی های چاپی به پایان رسیده و امروزه بازاریابی دیجیتال بر روی دستیابی و ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان متمرکز شده است. بر خلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی ببینند برای مثال اگر تا به حال در بخش تبلیغات روزنامه ای تبلیغ کرده اید، می دانید چقدر سخت است که برآورد کنید تعداد افرادی که به تبلیغ شما توجه کرده اند چند نفر هستند و هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا این تبلیغات موثر واقع شده است یا خیر وجود ندارد اما استراتژی های بازاریابی دیجیتال ، قابلیت مشاهده آنلاین کسب و کار شما را افزایش می دهد و برقراری ارتباط مداوم با مشتریان را فراهم می سازد. بنابراین بدون شک بازاریابی دیجیتال برای موفقیت کسب و کار شما حیاتی است. در این قسمت به برخی از استراتژی های بازاریابی دیجیتال می پردازیم.

اولین کاری که یک کسب و کار برای ورود به فضای آنلاین می بایست انجام بدهد، طراحی سایت است. برای اینکه این قدم را محکم و با اطمینان خاطر بردارید، باید علاوه بر زیبایی سایت خود به کارایی آن نیز توجه کنید. مهمترین مولفه در طراحی سایت توجه به تجربه کاربری یا UX است.

داشتن یک وب سایت خوب و کاربرپسند بسیار عالی است، اما به شرطی که در موتورهای جستجویی مانند گوگل رتبه و جایگاه خوبی داشته باشد. در حال حاضر در جهانی زندگی می کنیم که به طور مداوم با روند حرکت اطلاعات جدید به روز می شود. این یک عامل حیاتی در بهینه سازی موتورهای جستجو است، زیرا گوگل الگوریتم خود را حتی بیش از ۱۰۰ بار در سال به روز می کند. با توجه به این موضوع، لازم است که SEO خود را به روز نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که محصول یا سرویس شما به صورت آنلاین به بازار عرضه شده است. به همین منظور توجه ویژه به کلمات کلیدی کسب و کارتان در وب سایت و تعداد جستجوهایی که هر ماه از آنها تولید می کنید بسیار مهم است. شما می توانید برای تعیین تعداد جستجوها برای یک کلمه کلیدی خاص، از کلید واژه در Google استفاده کنید. بنابراین دومین کار برای دیجیتال مارکتینگ موفق، سئو سایت یا بهینه سازی سایت است.

فرقی نمی کند شما در چه زمینه ای فعال هستید و وب سایتتان چه موضوعی دارد، تولید محتوا از مهمترین کارهایی است که می بایست برای سایت خود انجام دهید. این کار چند دستاورد مهم برای شما دارد، اول اینکه بازدیدکنندگان سایت شما با مطالعه محتوای کاربردی که شما به آنها ارائه می دهید نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید حس بهتری پیدا می کنند و شانس اینکه مشتری شما بشوند بیشتر می شود. دوم اینکه تولید محتوای مفید و کاربردی از نظر موتور جستجوی گوگل در رتبه بندی سایت شما بسیار مهم و تعیین کننده است. پس سعی کنید همواره برای سایتتان محتوای کابردی و به روز آماده کنید. در این راستا هر روز محتوای جدید به صورت آنلاین در دسترس مشتریان قرار دهید که می تواند تعداد بازدید ازکسب و کارتان را افزایش دهد.

همانطور که متوجه شدید، ارسال محتوای ارزشمند و مرتبط با بازارکار شما بسیار مهم است و به ترافیک وب سایت کسب و کار شما و صفحات رسانه اجتماعی کمک می کند. آمارها نشان می دهد ۹۱ درصد از مصرف کنندگان بیشتر احتمال دارد از نام تجاری معتبر خریداری کنند. محتوای ارسالی به مشتریان شما حس اعتبار و شخصیت شما را نشان می دهد، و پیوند بین نام تجاری و مشتریانتان را بیشتر تقویت می کند. به یاد داشته باشید، هر پست جدیدی که ایجاد می کنید، یک صفحه نمایه دیگر در وب سایت شما به وجود خواهد آورد، که بینش کسب و کار شما را به صورت آنلاین افزایش می دهد و به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما فعال است و باعث می شود محتوای شما در بالای نتایج موتور جستجو قرار گیرد.

همانطور که متوجه شدید، ارسال محتوای ارزشمند و مرتبط با بازارکار شما بسیار مهم است و به ترافیک وب سایت کسب و کار شما و صفحات رسانه اجتماعی کمک می کند. آمارها نشان می دهد ۹۱ درصد از مصرف کنندگان بیشتر احتمال دارد از نام تجاری معتبر خریداری کنند. محتوای ارسالی به مشتریان شما حس اعتبار و شخصیت شما را نشان می دهد، و پیوند بین نام تجاری و مشتریانتان را بیشتر تقویت می کند. به یاد داشته باشید، هر پست جدیدی که ایجاد می کنید، یک صفحه نمایه دیگر در وب سایت شما به وجود خواهد آورد، که بینش کسب و کار شما را به صورت آنلاین افزایش می دهد و به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما فعال است و باعث می شود محتوای شما در بالای نتایج موتور جستجو قرار گیرد.

همواره ظاهر و محتوای سایتتان را کاربرپسند نگه دارید.

پیشرفت در بازاریابی دیجیتال بدین معنی است که در همه سیستم عامل های دیجیتالی قابل دسترسی باشد. محتوای بازاریابی شما ممکن است در یک دسکتاپ عالی به نظر برسد، اما بررسی کنید که آیا در دستگاه تلفن همراه نیز به همان صورت ارائه خواهد شد؟ برای اطمینان از اینکه وب سایت شما کاربرپسند است یا خیر باید به اندازه تصاویر، رنگ ها ، فونت محتوا و ساختار URL نگاه کنید. خوب است بدانید حتی یک اختلال کوچک در سرعت باز شدن و یا نمایش سایت می تواند به یک مشتری از دست رفته منجر شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که محتوای آنلاین شما بهینه، قابل تشخیص و در دسترس است و همچنین در تمامی دستگاه ها جذابیت خود را حفظ کرده است.

نباید تنها به ورودی های سایت از طریق موتورهای جستجو اکتفا کرد، بلکه باید از فرصت بدست آمده از حضور بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی نهایت بهره را برد. بسیاری از افراد زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام می گذرانند و این فرصت مناسبی برای معرفی تجارت شما به آنها است.

امروزه شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، به یک پلتفرم حیاتی برای مکاتبات بین افراد و کسب و کارها تبدیل شده است. علاوه بر این، با افزایش برنامه های کاربردی موبایل، مصرف کنندگان می توانند این شبکه ها را راحت تر از همیشه در دسترس داشته باشند. با استفاده از اینستاگرام در استراتژی بازاریابی دیجیتال، میزان دسترسی شما به مشتریان افزایش می یابد و امکان دیگری جهت ارتباط با مشتریان برای شما فراهم می شود. به خصوص از آنجایی که پیام شما شخصی می شود و در چندین دستگاه قابل دسترسی است و فضای بیشتری برای انتقال پیام خواهید داشت. تبلیغات در اینستاگرام به طور مستقیم و بدون مزاحم به مشتریان منتقل خواهد شد، مهمتر از همه، تبلیغات در اینستاگرام یک یادآوری برای مشتریان درمورد نام تجاری شماست، بنابراین منجر به افزایش اهمیت کسب و کار شما خواهد شد. پس حتما برای یک حضور قدرتمند در شبکه های اجتماعی و برند سازی در این شبکه ها برنامه ریزی کنید.

01
01
چرا بازاریابی دیجیتال مقرون به‌صرفه‌تر از بازاریابی معمولی است؟

امروزه با وجود کسب‌وکارهای جدید و اینترنتی، بازاریابی نیز از شیوه قدیمی و سنتی خود خارج شده و بازاریابی دیجیتال جایگزین آن شده است. درواقع شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ کاربردی‌تر و بهتر از روش‌های بازاریابی معمولی عمل کرده و شرکت‌ها را برای رسیدن به اهدافشان کمک می‌نماید.

02
02
بازاریابی دیجیتال چیست؟

باوب راهی برای کسب و کار هوشمند بازاریابی دیجیتال یک تعریف خاص و دقیقی وجود ندارد و در اصل شامل یک سری فعالیت‌ها و ابزارهای وسیعی است که به منظور افزایش بازدیدکنندگان و بالا بردن میزان فروش به کار می‌رود و در یک مفهوم کلی به دیجیتال مارکتینگ گنجانده می‌شود.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی اینترنتی

نکته مهم در این است که بازاریابی اینترنتی یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود که برخی آن دو را یکی می‌دانند. اما در اصل بازاریابی دیجیتال علاوه بر ابزارهای بازاریابی اینترنتی نظیر بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات بنری شامل موارد بیشتری می‌شود و روش‌های دیگری مانند پیام کوتاه، سیستم‌های کد دستوری USSD، آگهی‌های دیجیتالی تلویزیونی و بیلبوردهای الکترونیکی را نیز در برمی‌گیرد.

دیجیتال مارکتینگ شیوه‌ها و ابزارهای مختلفی را جهت جذب مشتری به کار می‌برد که آن‌ها را می‌توان در ۵ گروه کلی زیر دسته‌بندی کرد:

اهمیت بازاریابی دیجیتال

امروز بیشتر کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و سنتی به ضرورت استفاده از بازاریابی دیجیتال پی برده‌اند و به این‌ نکته که بازاریابی معمولی به‌تنهایی جوابگوی نیازهای آن‌ها نیست، رسیده‌اند.

اما مهم‌ترین علت استفاده از بازاریابی دیجیتال را می‌توان در این دانست که در این شیوه به دلیل گستردگی و وجود روش‌های زیاد، ابزارها با قیمت‌های متنوعی وجود دارد که هر کس با توجه به شرایط و هزینه موردنظر خود می‌توان یکی از آن‌ها را استفاده کرده و علاوه بر برگشت سرمایه اولیه و سوددهی بالا، از مزایای بازاریابی معمولی نیز بهره‌مند گردد. درواقع اگر بازاریابی دیجیتال را از نظر هزینه با یک بازاریابی دیجیتال هم قیمت خود مقایسه کرد، به علت بازدهی بالاتر مقرون‌به‌صرفه تر و اقتصادی‌تر است.

همچنین در روش بازاریابی معمولی امکان پیش‌بینی وجود ندارد و نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا پس از پرداخت هزینه، نتیجه‌ای حاصل می‌شود یا خیر. اما در بازاریابی دیجیتال همیشه بازگشت سرمایه قابل محاسبه و پیش‌بینی است.

از طرفی دیگر در بازاریابی دیجیتال امکان رصد و بررسی روند انجام کار وجود دارد و می‌توان در صورت هرگونه اشتباه و یا عدم نتیجه‌گیری پروژه را متوقف و با روشی دیگر جایگزین کرد. اما در بازاریابی معمولی تا پایان کار نمی‌توان گزارش دقیقی به دست آورد.

همچنین به کمک بازاریابی دیجیتال می‌توان مشتریان را پشتیبانی کرد و از طرق مختلف با آن‌ها در ارتباط بود. این کار سبب می‌شود تا بدون حتی هزینه‌ای بازاریابی کرد و مشتریان قبلی یا فعلی خود را برای خرید مجدد ترغیب کرد. در ضمن می‌توان با استفاده از روش‌های تشویقی مشتریان را به بازاریابی فعال تبدیل کرد تا دیگران به سمت کسب‌وکار خود سرازیر نمایند.

مزایای بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی معمولی

– کاهش هزینه‌ها
– مقرون‌به‌صرفه
– انعطاف‌پذیری بالا
– دسترسی به مشتریان از طریق تلفن همراه
– امکان تعامل با شرکت‌ها و افراد برتر در حوزه تخصص و دریافت تائیدیِ از آن‌ها
– توانایی ارتباط کلامی و اطلاع‌رسانی بهتر به مشتری
– قابلیت به کار گیری چند روش هم‌زمان با هزینه‌ای پایین‌تر از بازاریابی معمولی
– پشتیبانی و پیگیری مؤثرتر مشتریان

قوانین باوب

دیگر خدمات دیجیتال مارکتینگ با وب

طبق آنچه گفته شد هر کسب‌وکاری چه کوچک و چه بزرگ باشد و یا به‌صورت آنلاین کار کند و یا سنتی، به دلایل متعدد از جمله سودآوری بالاتر و اقتصادی‌تر بودن به بازاریابی دیجیتال نیاز مبرم و اساسی دارد. همچنین باید در نظر داشت که با توجه به گسترش موبایل و شبکه‌های اجتماعی بی‌شک رقبای تجاری اقدام به فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتال کرده و از دیگر روش‌های قدیمی بازاریابی معمولی بسیار کم استفاده می‌کنند. پس برای عقب نماندن از قافله و نیز سنجش و زیر نظر قرار دادن فعالیت‌های رقبا ناگزیر به استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال هستند. برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ اولین نکته ای را که می بایست مد نظر داشت این است که بازاریابی آنلاین یک فرایند است نه یک پروژه با پایان مشخص. تا زمانی که کسب و کار شما وجود دارد و مشتری برای خدمات شما هست، بازاریابی و رقابت بین کسب و کارها نیز وجود خواهد داشت. مواردی که به آنها اشاره شد از مهمترین و پایه ای ترین اقدامات برای بازاریابی اینترنتی است.